Eind deze zomer brengt Watertaxi Rotterdam de MSTX15 in de vaart. De nieuwe boot wordt op dit moment afgewerkt bij Alumax in Meppel. De werf van Remko Germeraad en Jarno Visscher bouwde vanaf de MSTX7 tot dusver al onze snelle, geelzwarte schepen. Ze zijn van aluminium, uitgerust met een 410 pk Cummins-motor van 1200 kg en goed voor een maximumsnelheid van 55 km/u.
De romp van de MSTX-serie is ontworpen door Marlon Weijers van Triple Marine in Giethoorn. Voor het karakteristieke uiterlijk en interieur van de boten tekende industrieel ontwerper Huibert Groenendijk uit Schiedam. Samen ontwierpen ze ook de diesel-elektrische PHW in onze vloot. De klassieke autobootjes van teakhout en staal die sinds 1993 passagiers van Watertaxi Rotterdam op de kortere afstanden vervoeren, zijn gebouwd door scheepswerf Gebroeders Tatje in Nieuwkoop.
Bob Weerman en Wil van den Doel van Watertaxi Rotterdam zetten de puntjes op i in het interieur van de MSTX15
De complete vloot wordt op ons basisstation aan het Koninginnehoofd (Wilhelminapier) onderhouden door een technische staf met Wil van den Doel aan het hoofd daarvan en Bob Weerman als coördinator van de werkplaats. Die bestaat uit twee dokken, waar altijd wel een watertaxi onderhanden is voor een tussentijdse revisie van de motor of voor een grote schilderbeurt.
Forse passagiersgroei
De MSTX15 moet, net als al zijn voorgangers, de alsmaar toenemende drukte opvangen. Voor 2019 is becijferd dat er een kleine 600.000 passagiers zullen worden vervoerd, en die groei zet de komende jaren in fors tempo door. Een volgende uitbreiding van de vloot was daarom noodzakelijk. Met in totaal 18 boten en 52 aanlegplaatsen in ons vaargebied hopen we de populariteit van de watertaxi bij Rotterdammers en bezoekers van de stad nu weer ‘even’ te kunnen bijbenen.
De MSTX15 is weer net zo robuust en betrouwbaar als haar zusterschepen. Op een paar kleine, slimme aanpassingen na is er in uiterlijk en motorisch opzicht niets aan de boot veranderd. Hoeft en kán trouwens ook niet, want een watertaxi moet aan allerlei technische randvoorwaarden en havenregels voldoen om op de Nieuwe Maas te kunnen varen. En daaraan voldoet de MSTX uiteraard al vanaf het moment dat de eerste boot te water werd gelaten.
Niet uit de boot rammelen
Wil van den Doel legt uit wat er bij het ontwerp en de bouw van het scheepstype zoal komt kijken: ‘Watertaxi’s over de hele wereld zien er allemaal anders uit. Dat heeft alles te maken met de plek waar ze worden ingezet, omdat elk vaarwater anders is. Het soort water is bijvoorbeeld al van groot belang. Rotterdam heeft slecht water, met veel golfslag, wind en stroming. Het is hier best wel ruw, dus je wil klanten niet met het lichtste speedbootje de rivier overzetten. Dan rammelen ze de boot uit.
‘Zwaardere watertaxi’s zijn comfortabeler’, vervolgt Wil, ‘maar ook dan stelt varen op de Nieuwe Maas weer eisen aan het type motor, het gewicht en het vermogen dat hij kan leveren. In onze specifieke branche is het uiteraard dan nog zaak dat de boten zes uur lang onafgebroken ingezet kunnen worden én dat ze een lange levensduur hebben. De keuzes die je daarbij maakt, luisteren nauw.’
De MSTX15 maakt in september haar ‘maiden voyage’ van Meppel naar Rotterdam, en wordt dan meteen in bedrijf genomen. De officiële doop van de nieuwe boot is op een tijdstip later dit jaar voorzien.