Leden van het Joint ISTAR Commando mogen van Defensie niet herkenbaar in beeld worden gebracht. Dus vandaar dat we ze hier van bovenaf fotografeerden, toen ze op de watertaxi stapten voor een uitgebreide verkenning van de Rotterdamse delta. Dit groepje jonge mannen volgt een opleiding tot beeldanalist, de legerdienst die met behulp van luchtfoto’s informatie vergaart over de bebouwing en infrastructuur in uiteenlopende gebieden waar ook ter wereld. De afgelopen drie maanden waren ze onder andere druk om op deze manier de Maasvlakte, de Europoort, Botlek en de stadshavens in kaart te brengen.
Proefwerk
Om te zien of die analyses ook kloppen, stond vanochtend een vier uur durende vaartocht met de MSTX13 op het programma. Elke student moest aan boord een presentatie geven over een afzonderlijk deel van de haven. Komen de waarnemingen vanuit de lucht overeen met wat er op die plek ook daadwerkelijk aanwezig is? Het ‘proefwerk’ werd onderweg afgenomen door Joint ISTAR-docenten. Twee keer per jaar komen ze met een nieuwe lichting militairen naar Rotterdam om de praktijktest op de watertaxi uit te voeren.
Schipper Henk Suiker van de MSTX13 bleek zijn pappenheimers al te kennen. Hij kan zelf terugkijken op een lange carrière bij Defensie en weet het een en ander van de wijze waarop legeronderdelen als Joint ISTAR te werk gaan. De luchtopnamen die ze analyseren komen tegenwoordig van satellieten, van F16’s, drones en zelfs van heel eenvoudige lichtgewicht-vliegtuigjes. ‘Die laatste kunnen vanuit de hand naar een doelwit een eindje verderop worden gegooid, waarbij ze tegelijkertijd foto’s maken. Zulke toestellen keren dan ook nog automatisch van zo’n missie terug.’ Dat ging in Henks tijd nog wel wat anders. ‘Als je met een konvooi uit Bosnië terugkeerde, moest je in een fotoboek aanwijzen welk vijandig legermaterieel je onderweg was tegengekomen.’
‘Militair oefenterrein’
Als de militaire studenten uit ‘t Harde binnenkort voor hun opleiding slagen, kunnen ze worden uitgestuurd naar al die landen waarin het Nederlandse leger in NAVO- en UN-verband actief is. Veel van die staten hebben zelf ook grote havens, dus parate kennis van de schepen, terminals, technische installaties en andere constructies die daar kunnen worden aangetroffen, is gewenst. Vandaag was Rotterdam daarvoor weer even ‘militair oefenterrein’.