Watertaxi Rotterdam vervoert jaarlijks 700.000 passagiers naar meer dan 50 aanlegplaatsen in de stad en haar havens. Onze vloot telt 26 boten. Ze worden gevaren door een pool van meer dan 100 ervaren schippers.
Een team van 21 centralisten coördineert vanuit ons bassistation aan de Wilhelminapier alle ritten die ze dagelijks uitvoeren. Voor dit jonge team zijn we per direct op zoek naar nieuwe parttime collega’s.
De centralisten vormen samen met de schippers hét visitekaartje van ons bedrijf. Zowel telefonisch, online als aan de balie van het basisstation staan ze klanten uit alle delen van de wereld te woord. Via de marifoon onderhouden ze tegelijkertijd doorlopend contact met alle schippers op de boten.
De dienstverlening van de Rotterdamse watertaxi’s is uitgebreid: zakelijk en privévervoer op afroep, groepsritten, pendelvervoer voor bedrijven en voor Feyenoord-supporters naar De Kuip, rondvaarten en veerdiensten. Het is zodoende elke dag wel topdrukte op de centrale. Hoog tijd daarom dat we het team uitbreiden!
Afwisselende en dynamische bijbaan
Onze centralisten Linda en Boris willen je met hun eigen verhaal alvast enthousiast maken voor deze afwisselende en dynamische bijbaan, die ze allebei combineren met hun studie. Linda volgt in Rotterdam de opleiding Leisure and Event Management. Boris is in het eerste jaar van zijn master Technische Bestuurskunde aan de TU Delft.
Allebei ook werken ze twee à drie shifts per week bij de Rotterdamse watertaxi. Linda al zes jaar, Boris sinds twee jaar. De bijverdienste komt ze goed van pas. Linda betaalt er onder meer de huur van; ze woont zelfstandig op een boot in de Leuvehaven. Boris heeft een appartement op de Witte de Withstraat. En ja: dat betekent uiteraard óók dat hij wat vaker extra kosten maakt op een van de vele terrasjes onder zijn ramen.
Linda is een schipperskind. Behalve in de binnenvaart werkte haar vader Adrie ook jarenlang als schipper op de watertaxi, net als haar broer Sebastiaan. Toen er in 2016 een deeltijd-plek op de centrale vrijkwam, wist ze dus wel zo’n beetje wat er van haar verwacht werd. Als centralist/shiftleader is ze bij Watertaxi Rotterdam uitgegroeid tot een rots in de branding.
Linda: ‘Hoe druk het op de centrale op sommige momenten ook zijn mag, het lukt me altijd wel weer om alles prima te laten verlopen. Aan de balie is geen dag hetzelfde. Dat vind ik de uitdaging van deze baan. Je bouwt er ook een organisatorisch inzicht mee op waar je in de toekomst nog wat aan hebt.
‘Ik hou ook van het intensieve contact met de schippers. Je hebt veel verantwoordelijkheid, omdat je ze acht, negen uur lang vanuit de centrale aanstuurt. Veel schippers hebben hun eigen cultuur, weet ik als schippersdochter. Ook door hun Rotterdamse mentaliteit zeggen ze wat ze denken. Daar moet je als centralist wel mee om weten te gaan.’
Boris kwam bij de centrale toen watertaxischipper Alex de Klepper, zijn toenmalige buurman, hem op een vacature attendeerde. ‘Het is een unieke baan, want echt Rotterdams natuurlijk. Net als voor Linda is voor mij de dynamiek van het werk het leukst. Je moet als centralist snel kunnen schakelen, want er gebeurt steeds een boel tegelijkertijd.’
Vooral in de doordeweekse spitsuren en in de weekends is er veel van die ‘boel’. Het aantal passagiers dat ’s ochtends en aan het eind van de middag met de watertaxi naar hun werk reist, is in enkele jaren tijd fors toegenomen, net als het groepsvervoer.
Boris: ‘We hebben nu bijna dagelijks aanvragen voor ritten van gezelschappen van 50 tot 100 mensen. Veel bedrijven nodigen hun gasten uit voor een bezichtiging van de havens met de watertaxi. Of een rondvaart maakt deel uit van het jaarlijkse personeelsuitje.’
Een grote toeloop van klanten brengt ook de cruisevaart met zich mee. Vóór de corona-pandemie kon in Rotterdam elk jaar rekenen op 105 aanlopen van cruiseschepen. Datzelfde aantal wordt vanaf 2023 opnieuw verwacht.
De meeste passagiers ervan blijven ook in de stad terwijl hun schip aan de Wilhelminakade ligt afgemeerd. Een rondvaart of een kort ritje met de watertaxi behoort dan tot een van de populairste Rotterdamse attracties. In weekends en op cruisedagen hoor je aan de balie van de watertaxi vaak wel tien talen tegelijk.
Daar tussendoor verwerken de centralisten dan nog alle boekingen die via de telefoon, per e-mail, de website en via de Watertaxi-app binnenkomen. Op werkdagen gebeurt dat door minimaal twee medewerkers, op zaterdagen en zondagen zijn daarvoor vier of zelfs vijf centralisten in touw.
Het nieuwe automatiseringssysteem helpt ze al die aanvragen aan de boten, tijdstippen en op- en afstapplaatsen te koppelen. Nieuwe centralisten in het team krijgen een opleiding van een aantal dagen om helemaal vertrouwd te raken met het werk aan de balie en het boekingssysteem.
Mooiste werkplek van de stad
De centralisten van Watertaxi Rotterdam draaien zeven dagen per week wisseldiensten van ‘s ochtends 6.30 uur tot ‘s nachts 00.00 of 01.00 uur (weekends). De werkplek bevindt zich op de mooiste plek van de stad: op het Koninginnenhoofd (Wilhelminapier), naast Hotel New York en met een fantastisch uitzicht op de Nieuwe Maas.
Bij gebleken geschiktheid voor deze baan is het mogelijk om door te groeien naar de functie van shiftleader, waarin je de verantwoordelijkheid draagt voor alle werkzaamheden tijdens een wisseldienst.
Ben je door het verhaal van Linda en Boris geïnteresseerd geraakt in een baan als centralist? Neem dan voor meer informatie gerust contact op met Leon Giljam (lg@watertaxirotterdam.nl), of stuur direct je cv en sollicitatiebrief naar hetzelfde mailadres.