Het gebeurt gelukkig maar enkele keren per jaar, maar de afgelopen week net wat vaker dan gebruikelijk. Door de harde wind op de Nieuwe Maas moesten we voor een paar uur stoppen met varen. Dat was ook vanmiddag weer even het geval, toen bij eb de golfslag op de rivier opnieuw te hoog was. Schipper Gerrit van Katwijk legt graag uit welke afwegingen zijn collega’s en hij maken op het moment dat ze besluiten hun Maastaxi voor korte of langere tijd aan de kant te houden.
Slingeren en stuiteren
Gerrit: ‘Met de westenwinden zoals die de voorbije dagen op het water stonden, beuk je met je boot eerst tegen al die hoge golven op, om direct daarachter in een diepe waterkuil terecht te komen. Wanneer je dat tevoren al niet al je gas hebt teruggenomen, maak je enorme klappen. En aan het stuiteren en slingeren blijf je met dit stormweer toch wel. We beschikken heus wel over de stuurmanskunst om daarin te kunnen manoeuvreren. Maar het is gewoon gigantisch slecht voor je boot, je apparatuur en voor je rug. Na acht uur aan het roer ben je als schipper gebroken.
Zondag 10 maart, 2019. Foto: Gerrit van Katwijk
‘Voor passagiers zijn dit ook niet de weersomstandigheden waarin je comfortabel naar je bestemming vaart. Sommige klanten begrijpen desondanks echt niet waarom ze zeker bij zo veel golfslag vooral op hun plaats moeten blijven zitten. Wie gaat staan om over goed over de golven uit te kunnen kijken, loopt simpelweg het risico dat een valpartij het gevolg ervan is. De boot kan onverwachte bewegingen maken, waardoor je snel je evenwicht verliest. Mensen kunnen zo’n risico echt onderschatten.’
Zondag 10 maart, 2019. Foto: Gerrit van Katwijk
‘Dat moet je toch niet willen?’
Tijdens eb gaat het er op de Nieuwe Maas bij dit weer nog wilder aan toe, legt Gerrit uit. De stroom en de westenwind nemen het dan vanuit tegenovergestelde richtingen tegen elkaar op, en die natuurkrachten veroorzaken nóg hogere golven. ‘We gaan dan veel zachter varen, of we leggen de taxidiensten voor een poosje stil.’
Er zijn ook passagiers die met storm júist graag aan boord van een watertaxi stappen. Voor de kick. Gerrit: ‘Pasgeleden nog. Komen er mensen aan de balie met het verzoek om een kwartier rond te worden gevaren. Dat moet je toch niet willen?’ Gerrit en zijn collega’s voelen daar zelf in elk geval niets voor.’Ons belang is dat we onze boten heel willen houden. En dat we passagiers op een veilige manier kunnen verplaatsen. We zijn een vervoersbedrijf hè, geen attractie.’
Zondag 10 maart, 2019. Foto: Gerrit van Katwijk