De dienstverlening van Watertaxi Rotterdam is toegevoegd aan 9292, de app die reizigers alle informatie verschaft over reizen met het OV in combinatie met andere vervoersmogelijkheden. Rotterdammers en bezoekers vinden in de stad nu nog gemakkelijker hun weg van A naar B. Online magazine 9292.nl sprak Daan van der Have van (Watertaxi Rotterdam) en Tania Rademaker (9292) over de krachtenbundeling.
Daan van der Have verwacht via de 9292-app een breder publiek te bereiken. ‘Rotterdam wordt door midden gebroken door de Maas’, zegt hij. ‘De veerpontjes van vroeger zijn opgeheven en daar hebben we twee bruggen en een tunnel voor terug gekregen. Een druppel op een gloeiende plaat. Onze missie is om de stadshelften beter te verbinden, op een betaalbare en betrouwbare manier.
Groei naar één miljoen reizigers
‘Om dat te bereiken, moeten we niet alleen een aantrekkelijk aanbod hebben, maar ook in de hoofden van de reizigers zitten. Daar werken we al jaren aan. Met succes: we zijn uitgegroeid van een paar taxibootjes om gasten van Hotel New York over te varen tot groot deelwatertaxibedrijf, met hulp van de gemeente. Vanaf 2022 verzorgen wij al het openbare personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam, inclusief de huidige Waterbuslijnen.
‘Onze ambitie is om binnen vijf jaar meer dan een miljoen reizigers te vervoeren. Zichtbaarheid in de 9292 App gaat daar zeker aan bijdragen; daarmee komen we ook in beeld bij mensen die nog minder gewend zijn om op die manier te reizen.’
Sinds de introductie van de Watertaxi Rotterdam in de 9292-app en de 9292 moves- app komt deze vorm van vervoer in duizenden reisadviezen per dag als optie tevoorschijn. Tania Rademaker van 9292: ‘Het bereik is dus inderdaad groot. We zien ook dat OV-reizigers meer aan vraagafhankelijk vervoer beginnen te wennen.
‘Voor ons is het technisch ingewikkeld om het in de app te krijgen omdat er geen vaste dienstregeling aan hangt, maar voor reizigers is het ook even schakelen. ‘Om gebruik te maken van de Watertaxi, maar ook bijvoorbeeld van een deelfiets, moeten ze extra handelingen verrichten. Zoals reserveren, en iets meer betalen – de OV-chipkaart werkt nog niet voor de watertaxi.
Drempels verder verlagen
‘We willen het reizigers zo makkelijk mogelijk maken. Dat begint met duidelijke informatie. En ondertussen bereiden we vervolgstappen voor om de drempels nog verder te verlagen: waar we naartoe gaan is dat reizigers straks vanuit één app hun reis kunnen plannen, reserveren én betalen. Dat doen we het liefst voor zo veel mogelijk vervoer op aanvraag, dus ook met andere aanbieders gaan wij graag in gesprek.’
Lees hier het hele artikel in Magazine 9292.