Terug van tien maanden weggeweest: de MSTX6. Waarschijnlijk nog voor de jaarwisseling maakt ze officieel weer deel uit van onze varende vloot, nu met twee gloednieuwe Yanmar 4LV230-motoren met in totaal 460 pk. Bovendeks onderging ‘de Zes’ bovendien een uitvoerige schoonheidsbehandeling. De stootrand, de elektronische bedrading en de stoeltjes aan boord zijn vervangen, en met een nieuwe lakbeurt ziet ze er weer uit alsof ze net van de werf is gekomen.
Interieur van de Zes, met links Daan Thijssen
Goed nieuws dus voor de MSTX6-fans, van wie we er onder onze regelmatige passagiers vele tellen. Die populariteit heeft ze te danken aan haar ruime achterdek, waarop bij mooi weer iedereen in de buitenlucht van een overtocht of rondvaart kan genieten. Ook filmploegen maken graag gebruik van dat grote ‘balkon’. De Zes onderscheidt zich ermee van alle snelle watertaxi’s die Huibert Groenendijk voor Watertaxi Rotterdam heeft ontworpen.
De MSTX6 voor haar grote opknapbeurt
Als een banaan over het water
Zo mooi als ze ook is in haar wat vrouwelijkere belijning, zo lastig te varen was de MSTX6 tot voor kort eveneens. Direct na haar doop in 2006 bleken eerst de VW-motoren en later die van Steyr ongeschikt om haar soepel over de altijd woelige Nieuwe Maas te manoeuvreren.
Door haar relatief lichte polyester scheepshuid had ze de neiging om over de golven te zwabberen en te klapperen in plaats van erdoorheen te snijden; zeker wanneer het achterdek volzat met mensen. ‘Het was alsof je op een banaan over het water ging’, lacht schipper Wim Saaij.’Voor een omaatje van 80 is dat niet per se prettig.’
Schipper Wim Saaij kan niet wachten
Veel kinderziektes konden worden verholpen, maar ‘apart’ bleef de MSTX6 in de beleving van de watertaxischippers. Menigeen verkoos om die reden liever een van de andere watertaxi’s als ze een dienstje gingen draaien.
Toch hebben ze ook collega’s die al vanaf het eerste begin met plezier op de Zes varen. Wim Saaij bijvoorbeeld, heeft haar ‘gebruiksaanwijzing’ altijd voor lief genomen en kan niet wachten tot hij weer in de MSTX6 aan het roer zit. Hij neemt elke kans te baat om naar de afrondende werkzaamheden aan de boot te gaan kijken: ‘Spannend!’
De MSTX6 in de werkplaats van Watertaxi Rotterdam op het basisstation
Daan Thijssen van de technische dienst van Watertaxi Rotterdam kreeg de afgelopen weken zo al meer pottenkijkers over de vloer in de werkplaats: ‘Ja, onder alle schippers is de nieuwsgierigheid naar de prestaties van de Yanmar-motoren groot.’
Tegelijkertijd met de Zes maakt ook de aluminium MSTX7 heel binnenkort haar comeback in onze twintig watertaxi’s tellende vloot. Na 17.000 vaaruren was de Zeven aan een nieuw Cummins-motorblok toe. Het huidige exemplaar wordt de komende tijd door de mannen van de technische dienst geheel gereviseerd en als reservemotor achter de hand gehouden.